Monday, August 15, 2011

Penyaliban Kristus

Anak Yahweh itu diserahkan kepada umat itu untuk disalibkan. Mereka membawa Juruselamat yang dikasihi itu pergi. Dia lemah dan tidak bermaya melalui kesakitan dan penderitaan akibat sebatan dan hentaman yang diterima-Nya. Namun mereka memikulkan kepada-Nya kayu salib yang berat itu dan sebentar lagi pada salib itulah Dia akan dipakukan. Yesus pengsan di bawah beban itu. Tiga kali mereka pikulkan kayu salib itu ke bahu-Nya, tiga kali juga Dia mengalami pengsan itu. Kemudian mereka menangkap salah seorang pengikut Yesus, seorang yang belum lagi secara terbuka mengaku iman dalam nama-Nya, namun percaya kepada-Nya. Mereka memikulkan kepadanya salib itu dan dia membawanya ke tempat maut itu. Pasukan-pasukan para malaikat dikerah berada di awang tempat itu. Sebilangan murid-murid-Nya mengikuti Yesus ke Kalvari dalam kesedihan dan tangisan yang pahit. Mereka terkenang akan perarakan kemenangan Yesus ke Yerusalem, menyusul-Nya dari belakang dan berseru, Hosanna yang tertinggi! Kemudian mereka menghamparkan pakaian mereka dan daun-daun palma yang indah pada laluan Yesus. Mereka fikir Yesus akan mendirikan kerajaan dan memerintah sebagai raja selama-lamanya bagi Israel. Betapa senario itu telah berubah! Betapa hancurnya harapan mereka! Mereka mengekori Yesus, bukan dengan riang ria; bukan dengan hati yang berkobar-kobar dan harapan yang ceria; tetapi dengan hati yang telah ditimpa ketakutan dan putus asa, dengan penuh kesedihan mereka dengan perlahan-lahan menyusul Dia yang telah dihina dan direndahkan dan yang akan mati.

Ibu Yesus ada di situ. Hatinya begitu terseksa dengan perasaan yang tidak pernah dialami oleh sesiapapun kecuali oleh ibu yang suka memanjakan anaknya. Hatinya yang terseksa itu masih berharap, dengan kehadiran murid-murid-Nya, Anaknya itu akan melakukan suatu mukjizat yang hebat dan melepaskan diri-Nya daripada para pembunuh itu. Dia tidak dapat menahan hati memikirkan yang Dia membiarkan sahaja diri-Nya disalibkan. Bagaimanapun, persediaan telahpun selesai. Mereka membaringkan Yesus pada kayu salib itu. Tukul dan paku dibawa ke hadapan. Hati para murid kecut melihat semua itu. Ibu Yesus berasa begitu terseksa, hampir tidak tertahan. Ketika mereka mendepakan Yesus pada salib itu dan pada saat tangan-Nya hendak dipakukan dengan kejamnya pada palang kayu itu, murid-murid Yesus membawa ibu-Nya jauh dari tempat itu supaya dia tidak mendengar bunyi paku yang ditukul menusuk otot-otot dan tulang tangan dan kaki yang lembut itu ke kayu. Yesus tidakpun merungut, sebaliknya mengerang kesakitan. Muka-Nya pucat dan banyak titisan-titisan peluh terkumpul pada kening-Nya. Syaitan begitu gembira dengan penderitaan yang dialami Anak itu namun dia berasa gerun memikirkan kerajaannya telah jatuh dan dia mesti mati.

Selepas Yesus selesai dipakukan, mereka menegakkan kayu salib itu. Dengan satu tolakan yang kuat, pangkal batang salib itu masuk ke dalam lubang yang yang sudah disediakan, mengoyakkan otot-otot-Nya menyebabkan satu penderitaan yang pedih. Mereka membuatkan kematian-Nya itu sehina-hina kematian. Bersama-sama dengan Dia mereka salibkan juga dua orang pencuri, seorang di satu sisi dan seorang di sisi yang lain. Pencuri-pencuri itu dipulas sepenuh kekuatan dan selepas tentangan yang hebat, tangan mereka didepakan untuk dipaku ke kayu salib masing-masing. Tetapi Yesus menurut sahaja kehendak penyalib itu. Dia tidak memerlukan sesiapapun untuk mendepakan dengan paksa tangan-Nya ke palang salib itu. Sementara pencuri-pencuri itu menyumpah seranah para penyalib itu, Yesus dengan kesakitan berdoa untuk musuh-musuh-Nya, “Ya Bapa, ampunilah mereka sebab mereka tidak tahu apa yang mereka perbuat.” Bukan sahaja kepedihan sakit badani yang Yesus alami bahkan beban dosa seluruh dunia menimpa-Nya.

Ketika Yesus tergantung di salib, beberapa orang yang lalu di tempat itu mencerca-Nya, menggoyang-goyangkan kepala mereka bagaikan menyembah seorang raja dan berkata kepada-Nya, “Hai Engkau yang mahu merobohkan Bait Suci dan mahu membangunnya kembali dalam tiga hari, turunlah dari salib itu dan selamatkan diri-Mu. Jikalau Engkau Anak Yahweh, turunlah dari salib itu.”  Syaitan menggunakan kata-kata yang sama ketika mencuba Yesus di padang belantara, “Jika engkau Anak Yahweh.” Ketua imam, para penatua dan ahli-ahli Taurat juga mengolok-olok Dia, “Orang lain Ia selamatkan, tetapi diri-Nya sendiri tidak dapat Ia selamatkan! Ia Raja Israel? Baiklah Ia turun dari salib itu dan kami akan percaya kepada-Nya!” Malaikat-malaikat yang mengepak-ngepak di awang tempat penyaliban Yesus itu berasa marah ketika para pemimpin bangsa mempersendakan Yesus dengan mengatakan jika dia Anak Yahweh, biarkan Dia menyelamatkan diri-Nya sendiri. Mereka ingin ke sana untuk menyelamatkan Yesus dan membebaskan Dia tetapi tidak dibenarkan berbuat demikian. Matlamat misi ini hampir tercapai. Ketika Yesus tergantung pada salib itu selama tempoh yang amat menyakitkan itu, Dia tidak lupa akan ibu-Nya. Ibu Yesus tidak dapat bertahan berjauhan dengan tempat derita itu. Pelajaran terakhir dari Yesus adalah berkenaan dengan belas kasihan dan kemanusiaan. Yesus memandang muka ibu-Nya yang dirundung duka, kemudian ke arah Yohanes, murid yang dikasihi-Nya. Kata Yesus kepada ibu-Nya, “Ibu, inilah anakmu.” Kepada Yohanes, Yesus berkata, “Inilah ibumu!” Sejak dari saat itu, Yohanes membawa dia tinggal di rumahnya.

Yesus berasa dahaga dalam kesakitan-Nya; tetapi mereka menambahkan lagi penghinaan dengan memberi-Nya minum cuka dan hempedu. Malaikat-malaikat melihat senario penyaliban komander mereka yang menyeramkan itu sehingga mereka tidak lagi dapat bertahan melihatnya dan menutup muka dari memandang peristiwa tersebut. Matahari enggan melihat peristiwa buruk itu. Yesus berseru dengan suara yang kuat sehingga menimbulkan ketakutan kepada para pembunuh-Nya, “Sudah selesai.” Kemudian tabir bait suci terkoyak dari atas ke bawah, bumi bergoncang dan batu-batu terbelah. Suasana gelap menutupi bumi. Harapan terakhir para murid nampak seperti telah dihanyutkan ketika Yesus mati. Banyak daripada pengikut-Nya menyaksikan peristiwa penderitaan dan kematian. Cawan kesedihan mereka telah dipenuhkan.

Syaitan tidak lagi bergembira dengan apa yang telah berlaku seperti biasanya. Dia berharap rancangan penyelamatan itu dapat dipatahkannya tetapi itu telah dirancang begitu mendalam. Kini, dengan kematian Yesus, dia tahu akhirnya dia akan mati juga. Kerajaannya akan diambil dan akan diserahkan kepada Yesus. Dia mengadakan mesyawarah dengan iblis-iblisnya. Dia tidak mendapat apa-apa kemenangan ke atas Anak itu. Oleh itu kini mereka mesti berusaha lebih keras lagi. Dengan kelicikan dan kuasa, mereka beralih tumpuan kepada para pengikut Yesus. Mereka mestilah menghalang mereka daripada menerima keselamatan yang telah dibeli untuk mereka oleh Yesus. Dengan cara demikian Syaitan masih dapat bekerja menentang kerajaan Tuhan. Adalah suatu faedah baginya untuk seberapa yang terdaya untuk menghalang mereka daripada menerima Yesus. Dosa-dosa mereka yang ditebuskan oleh darah Yesus dan mengalahkannya akhirnya akan menimpa kembali penyebabnya, iaitu Syaitan sendiri. Dia akan menanggung dosa-dosa mereka. Bagi mereka yang tidak mahu menerima keselamatan melalui Yesus, masing-masing mereka akan menanggung dosa sendiri.

Kehidupan Yesus adalah tanpa kebesaran duniawi atau menunjukkan kehebatan. Kehidupan-Nya yang merendah diri dan penuh penyangkalan itu adalah jauh berbeza dengan kehidupan para imam dan penatua yang ingin akan keselesaan dan kehormatan duniawi. Kehidupan Yesus yang suci dan ketat itu merupakan teguran berterusan kepada mereka, ke atas dosa-dosa mereka.

Mereka memandang hina Yesus kerana merendahkan diri dan kesucian-Nya. Mereka yang memandang hina kepada-Nya di sini, pada satu hari nanti akan melihat-Nya dalam kegemilangan syurgawi dan kemuliaan Bapa-Nya yang tidak terhingga. Dia telah dikelilingi oleh musuh-musuh-Nya dalam dewan penghakiman itu. Mereka dahaga akan darah-Nya. Mereka yang keras hati dan berseru, “Darah-Nya tertanggung ke atas kami dan anak-anak kami,” akan melihat Dia sebagai Raja yang terhormat. Seluruh penghuni syurga akan mengiringi-Nya pada sepanjang perjalanan-Nya dengan lagu-lagu kemenangan, kehebatan dan kekuatan, kepada Dia yang telah dibunuh namun hidup lagi sebagai Penakluk yang perkasa. Orang miskin, lemah dan menderita meludah ke muka Raja kemuliaan ketika satu tempikan kemenangan kejam kedengaran dari gerombolan di tempat yang hina itu. Mereka merosakkan muka itu dengan hentaman dan kekejaman yang mengagumkan seluruh langit. Mereka akan melihat muka itu lagi, cerah bagaikan matahari pada tengah hari dan mereka akan melarikan diri daripada-Nya. Daripada tempikan kemenangan kejam itu, mereka meraung dalam ketakutan kerana Dia. Yesus akan menghulurkan tangan-Nya dengan tanda-tanda penyaliban. Tanda-tanda kekejaman ini akan selama-lamanya kekal pada tangan dan kaki-Nya. Setiap tusukan paku itu akan menyatakan kisah penyelamatan indah terhadap manusia dan harga tak terhingga bagi membayarnya. Orang-orang yang telah meradak rusuk Tuhan kehidupan dengan lembing akan melihat bekas radakan lembing itu. Dia juga akan meratap dengan kesedihan yang tak terkatakan pada bahagian yang dia lakukan untuk merosakkan tubuh-Nya. Pembunuh-pembunuh-Nya begitu terganggu dengan tanda bertulis, Raja Orang Yahudi, dipakukan pada salib di atas kepala-Nya. Tetapi kemudiannya mereka terpaksa juga melihat Dia dalam segala kemuliaan dan kuasa raja. Mereka akan melihat pada jubah-Nya dan paha-Nya, tertulis dengan tulisan hidup, Raja atas segala raja dan Tuhan atas segala tuhan. Mereka berseru kepada-Nya dengan olok-olok ketika Dia tergantung pada kayu salib, baiklah Kristus Raja Orang Israel turun dari salib itu supaya kami dapat melihat dan percaya kepada-Nya. Kemudian nanti mereka akan melihat Dia dengan kuasa dan otoriti raja. Mereka pada masa itu nanti tidak lagi meminta bukti yang Dia adalah Raja Orang Israel, sebaliknya mereka akan ditenggelami dengan kesedaran atas kehebatan dan kemuliaan yang berlimpah-limpah. Mereka dengan sendirinya akan mengakui, “Berbahagialah Dia yang datang dengan nama Tuhan.”

Dengan goncangan bumi, terbelahnya batu-batu, kegelapan menutupi permukaan bumi dan seruan keras dan kuat dari Yesus, “Sudah selesai,” ketika dia menghembuskan nafas-Nya yang terakhir, musuh-musuh-Nya menjadi gempar dan menggeletar. Murid-murid-Nya tertanya-tanya akan paparan-paparan tunggal ini; namun pengharapan mereka semuanya telah hancur. Mereka takut yang orang-orang Yahudi itu akan mencari jalan untuk membunuh mereka juga. Kebencian sedemikian yang ditunjukkan kepada Anak, mereka fikir tidak akan berakhir di situ sahaja. Pada tempoh yang sepi itu para murid bersedih dan menangis atas kekecewaan mereka itu. Mereka menjangka yang Yesus akan menaiki takhta pemerintah, sebaliknya harapan mereka mati bersama Yesus. Mereka ragu-ragu dalam kesedihan dan kekecewaan sama ada Yesus telah menipu mereka atau tidak. Ibunya ditundukkan bahkan imannya meragui diri-Nya sebagai Mesias.

Bagaimana kecewa sekalipun murid-murid itu dalam pengharapan berkenaan Yesus, namun mereka mengasihi-Nya, menghormati dan memuliakan tubuh-Nya tetapi tidak tahu bagaimana cara menuntutnya. Yusof dari Arimathea, seorang ahli majlis yang terhormat, berpengaruh dan merupakan salah seorang yang benar-benar murid Yesus. Dia secara persendirian dengan beraninya mengadap Pilatus menuntut jenazah-Nya. Dia tidak berani berbuat demikian secara terbuka oleh kerana kebencian orang-orang Yahudi yang meluap-luap itu.

Murid-murid Yesus berasa takut orang-orang Yahudi itu akan berusaha untuk menghalang jenazah Yesus daripada mendapat persemadian secara terhormat. Bagaimanapun Pilatus berkenan terhadap permintaan Yusof. Ketika mereka menurunkan jenazah Yesus dari kayu salib itu, kesedihan di hati mereka membara kembali. Mereka berdukacita di atas pengharapan yang sudah hancur dengan azab yang amat menyakitkan. Mereka mengapankan jenazah Yesus dengan kain linen halus. Kemudian Yusof membaringkan jenazah itu di liang kuburannya sendiri yang masih baru dibina. Para wanita yang selama ini merupakan pengikut setia ketika Yesus masih hidup masih lagi mengikuti jenazah-Nya dari dekat dan tidak mahu meninggalkan-Nya sehinggalah jenazah itu dibaringkan di liang kuburan dan sebuah batu besar digolekkan menutupi pintu kuburan itu, takut-takut nanti musuh-musuhnya akan mencari jalan mendapatkan tubuh-Nya. Tetapi mereka tidak harus takut kerana aku melihat malaikat-malaikat dengan minat yang tak terkatakan berjaga di perkuburan itu. Mereka mengawal kuburan itu, dengan sungguh-sungguh menunggu perintah melaksanakan bahagian mereka untuk membebaskan Raja kemuliaan daripada rumah penjara itu.

Pembunuh-pembunuh Kristus berasa takut yang Dia akan hidup lagi dan akan melepaskan diri daripada mereka. Mereka merayu kepada Pilatus untuk menempatkan satu pasukan pengawal untuk menjaga kuburan itu sehingga hari yang ketiga. Pilatus berkenan dengan permintaan mereka dan satu pasukan askar bersenjata dikerah menjaga kuburan itu, memeteraikan batu yang menutupi pintu kuburan itu kalau-kalau murid-murid-Nya akan datang dan mencuri jenazah Yesus lalu membawa pergi dan mengatakan Yesus telah bangkit daripada kematian.

Rujuk : Matius 21:1-11; 27:32-66; Markus 15:21-47; Lukas 23:26-56; Yohanes 19:17-42; Wahyu 19:11-16. 

No comments:

Post a Comment