Sunday, September 25, 2011

Misteri Ketidakadilan

18

Adalah menjadi rancangan Syaitan untuk menarik perhatian orang daripada Yesus kepada manusia dan untuk menghapuskan kebertanggungjawaban individu. Syaitan telah gagal dalam rancangannya ketika mencubai Anak Yahweh. Dia sangat berjaya pula bila dia berhadapan dengan manusia yang telah jatuh. Ajaran Kristian diselewengkan. Pope dan paderi diangkat untuk mengambil kedudukan yang ditinggikan. Syaitan mengajar orang supaya mencari pope dan paderi untuk mengampuni dosa-dosa mereka dan bukan mencari Yesus untuk diri mereka sendiri. Alkitab dijauhkan daripada mereka bagi menutup kebenaran yang menyalahkan pemimpin agama itu.

Semua orang telah ditipu. Mereka telah diajar bahawa pope dan paderi itu sebagai wakil Kristus. Sebenarnya mereka itu adalah wakil-wakil Syaitan. Apabila orang tunduk kepada mereka, itu bermakna menyembah Syaitan. Bila orang mencari Alkitab, para paderi menganggap itu sebagai suatu yang berbahaya jika membenarkan mereka membaca sendiri, kalau-kalau mereka diterangi dan dosa-dosa pemimpin agama itu didedahkan. Para penganut itu diajar untuk memandang kepada penipu-penipu itu dan menerima segala kata-kata mereka sebagai firman daripada Tuhan. Pemimpin agama itu memegang kuasa ke atas minda yang sepatutnya Tuhan sahaja yang berhak. Jika ada di antara mereka yang mengikuti keyakinan sendiri, kebencian yang sama yang Syaitan dan orang-orang Yahudi lakukan terhadap Yesus akan bernyala terhadap mereka dan orang-orang yang berkuasa akan dahaga dengan darah mereka. Aku diperlihatkan kepada satu tempoh bila Syaitan mendapat kemenangan. Besar bilangan orang-orang Kristian dibunuh dalam keadaan yang mengerikan kerana mereka memelihara ketulenan agama mereka.

Aliktab dibenci dan usaha-usaha telah dilakukan untuk membersihkan bumi ini daripada firman Tuhan yang amat berharga itu. Membaca Alkitab diharamkan dengan kesakitan kematian dan semua salinan Kitab suci itu yang ditemui akan dibakar. Tetapi aku melihat Tuhan mempunyai penjagaan istimewa untuk firman-Nya. Tuhan melindunginya. Pada tempoh yang berbeza, masih wujud sedikit salinan Alkitab. Namun Tuhan tidak membiarkan firman-Nya lenyap. Pada hari-hari terakhir, salinan-salinan Alkitab akan diperbanyakkan berlipat kali ganda supaya setiap keluarga memilikinya. Aku melihat bahawa pada masa di mana hanya sedikit salinan Alkitab, ia menjadi sangat berharga dan menjadi penghibur kepada pengikut-pengikut Yesus yang dianiaya. Alkitab itu dibaca secara rahsia. Mereka yang berpeluang berbuat demikian merasakan seperti telah menemuramah Yahweh dengan anak-Nya Yesus beserta murid-murid-Nya. Tetapi peluang berbahagia ini mengakibatkan banyak orang kehilangan nyawa. Jika diketahui dan didapati seseorang itu membaca Alkitab,  mereka akan dibawa dari tempat membaca Alkitab itu ke tempat memancung, disalib di tiang, atau dimasukkan ke dalam kurungan bawah tanah dan dibiarkan mati kelaparan.

Syaitan tidak dapat menghalang rancangan penyelamatan. Yesus telah disalibkan dan bangun semula pada hari ketiga. Syaitan memberitahu para iblisnya yang dia akan menjadikan cerita penyaliban dan kebangkitan itu berpihak kepada-Nya. Dia rela menerima kenyataan bahawa mereka yang mengaku iman kepada Yesus harus percaya bahawa undang-undang yang mengatur persembahan dan upacara Yahudi terhenti pada kematian Kristus, jika dia dapat mengasak mereka lebih jauh lagi sehingga membuat mereka percaya bahawa Hukum Sepuluh itu telah mati bersama Kristus.

Aku melihat bahawa banyak orang yang bersedia menyerah kepada alat Syaitan. Seluruh syurga tergerak dengan kemarahan bila mereka melihat undang-undang suci Tuhan diinjak-injak dibawah kaki. Yesus dan seluruh isi syurga mengetahui sifat undang-undang Tuhan.

Mereka tahu bahawa Tuhan tidak akan mengubah atau menghapuskannya. Keadaan tanpa pengharapan manusia menyebabkan kesedihan yang mendalam di syurga dan mengerakkan Yesus menawarkan diri untuk mati di atas pelanggaran undang-undang suci Tuhan. Jika undang-undang itu boleh dihapuskan, manusia boleh diselamatkan tanpa kematian Yesus. Kematian Kristus tidak menghapuskan undang-undang Bapa-Nya. Sebaliknya memuatkan undang-undang itu lebih jelas dan terhormat dan menguatkuasakan penurutan ke atas semua peraturan-peraturan sucinya. Kalaulah gereja kekal tulen dan bertahan, Syaitan tidak mungkin dapat menipu mereka dan memimpin mereka menginjak-injak undang-undang Tuhan. Dalam rancangannya yang berani itu, Syaitan menyerang terus ke dasar kerajaan Tuhan di syurga dan bumi. Pemberontakannya itu menyebabkan dia dilemparkan keluar daripada syurga. Selepas pemberontakannya dan untuk menyelamatkan dirinya, dia minta Tuhan mengubah undang-undang-Nya. Tetapi Tuhan memberitahu Syaitan di hadapan seluruh isi syurga bahawa undang-undang-Nya tidak dapat diubah. Syaitan mengetahui bahawa jika dia dapat menyebabkan orang lain mencabuli undang-undang Tuhan, dia pasti akan akibat atas mereka, sebab setiap pelanggar undang-undang-Nya pasti akan mati.

Syaitan mengambil keputusan untuk pergi lebih jauh. Dia memberitahu para iblisnya bahawa beberapa orang akan sangat cemburu terhadap undang-undang Tuhan sehingga mereka tidak dapat ditangkap dengan perangkap ini. Hukum Sepuluh itu sangat jelas sehingga mereka percaya bahawa hukum itu masih sah berlaku. Oleh sebab itu Syaitan akan berusaha untuk menyelewengkan hukum keempat yang dapat membawa pengertian kepada Tuhan yang hidup itu. Dia memimpin wakil-wakilnya cuba untuk mengubah Sabat dan menukar satu-satunya hukum daripada sepuluh itu yang membawa penglihatan terhadap Tuhan yang benar, pencipta langit dan bumi. Syaitan membentangkan di hadapan para iblisnya berkenaan kebangkitan Yesus yang gilang gemilang dan memberitahu mereka bahawa dengan kebangkitannya pada hari pertama dalam minggu itu Yesus telah mengubah Sabat daripada hari ketujuh kepada hari pertama dalam minggu. Dengan yang demikian Syaitan telah menggunakan kebangkitan itu untuk mencapai tujuannya. Dia dan para iblisnya sangat gembira kerana kesalahan yang mereka sediakan itu mendapat sambutan yang sangat baik di kalangan orang-orang yang mengaku sebagai sahabat-sahabat Yesus. Apa yang dianggap oleh seseorang sebagai kengerian agama, orang lain pula menerimanya. Berbagai kesalahan akan diterima dan dipertahankan dengan penuh semangat. Kehendak Tuhan yang amat jelas dinyatakan dalam firman-Nya ditutupi dengan kesalahan-kesalahan dan tradisi yang diajar sebagai hukum Tuhan. Walaupun penipuan berani menghadapi ilahi itu dibiarkan berterusan sepanjang zaman sehingga kedatangan Yesus yang kedua kali, namun sepanjang tempoh kesalahan dan penipuan itu berlaku, Tuhan tidak pernah terbiar tanpa satu saksipun. Terdapat saksi-saksi setia dan benar yang memelihara semua hukum Tuhan sepanjang tempoh kegelapan dan penganiayaan gereja.

Aku melihat para malaikat diselubungi kehairanan ketika melihat penderitaan dan kematian Raja kemuliaan. Tetapi aku melihat bahawa bukan suatu yang menakjubkan bagi seluruh malaikat bahawa Tuhan kehidupan dan kemuliaan, yang memenuhkan seluruh syurga dengan kegembiraan dan kehebatan, harus memecahkan ikatan kematian dan berjalan keluar daripada rumah penjara-Nya sebagai penakluk yang menang. Jika salah satu daripada peristiwa ini harus diperingati dengan hari perhentian, penyaliban itulah satu-satunya. Tetapi aku melihat bahawa tidak satupun daripada peristiwa itu yang dirancang untuk mengubah atau menghapuskan undang-undang Tuhan, sebaliknya peristiwa itu memberi bukti kukuh kekekalannya.

Kedua-dua peristiwa penting ini mempunyai peringatannya sendiri. Dengan cara mengambil bahagian dalam perjamuan Tuhan, roti yang dipecahkan dan buah anggur kita melihat kematian Tuhan sehingga kedatangan-Nya kembali. Dengan mengamalkan tanda peringatan itu senario penderitaan dan kematian-Nya akan sentiasa diperbaharui dalam minda kita.
Kebangkitan Kristus diperingati melalui penguburan kita dengan Dia melalui pembaptisan kemudian dibangkitkan daripada kuburan berair itu sebagaimana kebangkitan-Nya untuk hidup dalam kehidupan yang baru.

Aku telah diperlihatkan bahawa undang-undang Tuhan akan tetap berdiri teguh selama-lamanya dan keluar di bumi baru hingga kekal abadi. Pada penciptaan apabila dasar bumi dibentangkan, anak-anak Tuhan melihat penuh kagum terhadap pekerjaan Pencipta dan seluruh isi syurga bersorak gembira. Kemudian pada penciptaan itu juga dasar Sabat dibentangkan. Pada penutup enam hari penciptaan, Tuhan berhenti pada hari ketujuh daripada semua pekerjaan-Nya yang telah dilakukan-Nya itu dan Dia memberkati hari yang ketujuh serta menguduskannya kerana di dalamnya Dia telah berhenti daripada semua pekerjaan-Nya. Sabat telah dibangunkan di Eden sebelum kejatuhan dan dipelihara oleh Adam dan Hawa dan seluruh isi syurga. Tuhan telah berhenti pada hari ketujuh dan memberkati dan menguduskannya. Aku melihat bahawa Sabat tidak akan dihapuskan tetapi orang-orang salih yang telah diselamatkan dan seluruh malaikat akan memeliharanya sebagai menghormati Pencipta Maha Besar hingga kekal abadi.

Rujuk : Daniel 7; 2 Tesalonika 2.

1 comment: