Wednesday, February 01, 2012

Bumi Dikosongkan

39
 
Kemudian aku memandang ke bumi. Orang-orang jahat sudah mati. Mayat mereka bergelimpangan di muka bumi. Murka Tuhan dalam tujuh bala terakhir telah menimpa penghuni bumi menyebabkan mereka menggigit lidah. Mereka menggigit lidah kerana kesakitan yang teramat perit. Mereka mengutuk Tuhan. Para gembala palsu menjadi objek tanda kemurkaan Tuhan. Biji mata mereka hancur dalam soketnya. Lidah musnah dalam mulut mereka ketika mereka masih berdiri di atas kaki masing-masing. Selepas orang-orang salih diselamatkan dengan firman Tuhan, kumpulan lautan manusia yang masih berada di bumi melepaskan rasa marah dan geram kepada sesama mereka. Bumi seperti dilanda banjir darah. Mayat bergelimpangan menutupi seluruh permukaan bumi.

Bumi kelihatan seperti padang belantara yang tandus. Gempa bumi yang amat dahsyat telah meruntuhkan bandaraya-bandaraya dan kampung-kampung menjadi longgokan-longgokan kemusnahan di merata tempat. Gunung-ganang sudah beralih dari tempatnya meninggalkan gua-gua besar. Laut memuntahkan batu-batu bergerigis ke daratan dan batu-batu terkoyak dari permukaan bumi dan bertaburan di seluruh permukaan bumi. Bumi kelihatan seperti padang belantara yang tandus. Pokok-pokok kayu besar tercabut dengan akar-akarnya berselerak di merata tempat. Inilah tempat tinggal bagi Syaitan dan para iblisnya selama satu ribu tahun. Di sinilah mereka dibelenggu. Mereka merayau-rayau ke sana ke mari di permukaan bumi yang telah hancur, melihat kesan pemberontakan mereka terhadap undang-undang Tuhan. Selama tempoh seribu tahun itulah mereka akan merasai hasil kutuk akibat perbuatan mereka. Pergerakan Syaitan dan iblis terbatas di bumi sahaja. Mereka tidak akan berpeluang mengunjungi planet-planet lain untuk menggoda dan mengganggu penghuninya yang belum jatuh ke dalam dosa. Selama inilah Syaitan akan mengalami penderitaan yang teramat sangat. Sejak kejatuhannya, dia telah melaksanakan segala kejahatannya. Tetapi ketika ini dia tidak lagi dapat menggunakan kuasanya. Dia dibiarkan merenung kembali peranan yang dimainkannya semenjak kejatuhannya sementara menanti dengan perasaan gementar dan ketakutan yang teramat sangat menghadapi masa depan yang dahsyat bila dia akan menerima akibat perbuatannya yang jahat itu. Dia akan dihukum kerana dosa-dosa yang telah dilakukannya.

Aku mendengar sorakan kemenangan dari malaikat-malaikat dan orang-orang salih yang telah diselamatkan. Kedengarannya seperti bunyi sepuluh ribu alat muzik sebab mereka tidak lagi akan diganggu dan digoda oleh Iblis. Para penghuni dunia lain pula terselamat daripada pencerobohan dan pencubaannya.

Kemudian aku melihat takhta-takhta. Yesus dan orang salih yang terselamat duduk di atas takhta-takhta itu. Orang-orang salih itu telah diangkat sebagai raja-raja dan imam-imam bagi Tuhan. Kristus bersama-sama dengan umat-Nya menghakimi orang-orang mati yang tidak percaya, membandingkan perbuatan mereka yang tercatat dalam Buku Peringatan dengan Firman Tuhan. Mereka membuat keputusan ke atas setiap perkara menurut perbuatan orang-orang mati itu di dalam tubuh. Yesus dan orang-orang salih yang menghakimi itu melaksanakan hukuman yang wajib ditimpakan kepada setiap orang yang tidak percaya, menurut perbuatan masing-masing dan yang tertulis di samping nama mereka dalam buku maut. Syaitan dan para iblisnya juga dihakimi oleh Yesus dan orang-orang salih. Hukuman ke atas Syaitan adalah jauh lebih berat daripada yang menimpa orang-orang yang disesatkannya sehingga hukuman yang akan dijatuhkan kepada Syaitan itu tidak boleh dibandingkan dengan hukuman ke atas orang-orang yang disesatkannya. Lagipun mereka yang telah disesatkannya telahpun binasa sedangkan Syaitan masih hidup dan akan menahan sengsara lebih lama lagi.

Selepas penghakiman ke atas orang-orang yang tidak percaya tamat pada akhir satu ribu tahun, Yesus meninggalkan kota itu. Dia diiringi oleh orang-orang salih dan sebarisan para malaikat yang setia. Yesus mendarat di sebuah gunung besar.  Pada saat kaki Yesus menyentuh gunung itu, gunung itu terbelah menjadi sebuah dataran yang teramat luas. Kemudian kami mendongak ke atas dan melihat sebuah kota yang teramat besar dan tersangat indah. Dasarnya dua belas. Pintu gerbangnya dua belas buah. Tiga buah pintu gerbang di setiap sisi. Satu malaikat berjaga pada setiap pintu gerbang itu. Kami berseru, “Kota itu, kota yang agung! Kota itu turun dari syurga daripada Tuhan!” Kota itu turun dengan segala kegemilangannya dan kerlipan kemuliaannya, berdiri megah di atas dataran yang teramat besar disediakan oleh Yesus.

Rujuk : Zakaria 14:4-12; Wahyu 20:2-6, 20:12, 21:10-27

4 comments:

  1. Maka berlaku baiklah didunia, dunia bukan untuk selamanya tapi hanya tempat persinggahan dimana kita menentukan akan masuk surga atau nerakah kita kelak.

    ReplyDelete
  2. artikel nya menarik sob. kerenn..

    kunjungan hangat.. kunjung balik yach. Oh ya, mohon follow ulang yach blog saya sob, widget follower saya rusak.. jd mulai dr nol lagi :( thn'x before

    ReplyDelete
  3. singgah sini n follow



    http://www.noormalashahar.com.my

    ReplyDelete